Jak už bylo zmíněno v minulém článku, není nic nového, že děti někdy mívají ve škole problémy se čtením, psaním, učením gramatiky, počítáním a podobně. U některých dětí se problémy […]

Jak už bylo zmíněno v minulém článku, není nic nového, že děti někdy mívají ve škole problémy se čtením, psaním, učením gramatiky, počítáním a podobně. U některých dětí se problémy samy urovnají. U jiných dětí je to projevem nějaké konkrétní poruchy učení. Dobrá zpráva je, že o takové děti je postaráno čím dál lépe. Co přesně jsou poruchy učení a jak se projevují?

Děti jsou zvídavé, hravé a není tak těžké je pro něco nadchnout. Pokud i tak občas u domácích úkolů ztratí pozornost, není to nic neobvyklého nebo nenormálního. Každé dítě občas u psaní písmen ztratí trpělivost, nebo už je prostě unavené, ale když si odpočine, jsou v jeho práci vidět pokroky a úkoly mu jdou od ruky. U některých dětí jsou ale potíže ve školní práci výraznější. Je důležité vědět, že pokud je to kvůli poruše učení, nezabere strategie “prostě to do nich nějak dostat”. Nemá cenu trápit dítě tím, že bude u úkolů sedět několik hodin, opisovat sešit, než bude dokonalý… Jen si tím vytvoří nechuť ke škole, nebude do ní chodit rádo a celá věc nikam nepovede. 

Pokud máte doma potomka s poruchou učení, pomůže vám, když se s ní dobře seznámíte. S tím vám mohou pomoci pracovníci v pedagogicko-psychologické poradně, o které byla řeč v minulém článku. Poradci mají s poruchami učení bohaté zkušenosti a doporučí vám, jak s dítětem pracovat nejen podle jeho diagnózy, ale podle toho, jaké zrovna vaše dítě je a podle jeho konkrétních potřeb. 

Specifické poruchy učení jsou takové poruchy, které dítě má, přestože nemá žádnou vadu, jako je například postižení motoriky, vada zraku apod. 

Dysgrafie

První z těchto poruch je dysgrafie, porucha psaní. Pokud dítě dysgrafii má, jeho písmo je těžko čitelné, jednotlivé tvary splývají, nemůže se dobře trefit na linku, často škrtá, gumuje a přepisuje. Psaní je zkrátka pro dítě s dysgrafií docela utrpením, tužku drží křečovitě, ruka ho často bolí a musí si ji často protřepávat. Píše pomalu, s viditelnou námahou, často celým tělem. 

Pokud se vaše dítě tomuto popisu podobá, návštěva pedagogicko-psychologické poradny mu jistě prospěje. Při správné péči se pak jeho potíže můžou výrazně zlepšit. První zásadou je trpělivost, neztrácejte naději, pokud bude pokrok pomalý, to je u těchto poruch běžné. Když vytrváte, bude to stát za to.

Seznam pedagogicko-psychologických poraden na Vysočině:

Třebíč: https://www.pppaspcvysocina.cz/pracoviste/ppp-trebic-0

Jihlava: https://www.pppaspcvysocina.cz/pracoviste/ppp-jihlava-0

Havlíčkův Brod: https://www.pppaspcvysocina.cz/pracoviste/ppp-havlickuv-brod-0

Pelhřimov: https://www.pppaspcvysocina.cz/pracoviste/ppp-pelhrimov-0

Moravské Budějovice: https://www.pppaspcvysocina.cz/pracoviste/ppp-moravske-budejovice-0

Žďár nad Sázavou: https://www.pppaspcvysocina.cz/pracoviste/ppp-zdar-nad-sazavou-0

Velké Meziříčí: https://www.pppaspcvysocina.cz/pracoviste/ppp-velke-mezirici-0

Bystřice nad Pernštejnem: https://www.pppaspcvysocina.cz/pracoviste/ppp-bystrice-nad-pernstejnem-0