Na jaře byli žáci, studenti i učitelé tzv. hozeni do vody, když museli přejít na distanční výuku. Po letních prázdninách a prvním měsíci školního roku, který – s přihlédnutím ke […]

Na jaře byli žáci, studenti i učitelé tzv. hozeni do vody, když museli přejít na distanční výuku. Po letních prázdninách a prvním měsíci školního roku, který – s přihlédnutím ke stávající situaci – proběhl standardně, se situace opakuje. Děti se učí z domova, učitelé se je snaží co nejlépe vzdělat na dálku a asistující rodiče uzavírají trio aktérů, z jejichž úst zní převážně nespokojenost. Navzdory nelehké situaci pro všechny zúčastněné může ale i tento stav přinést něco pozitivního.

Odborníci, ale i někteří učitelé a rodiče pozorují, že dálkové vzdělávání sice možná nezvládne dětem předat sto procent učiva, zato je obohatí o nové dovednosti, jako je plánování, sebedisciplina, práce se stresem nebo praktické využití technologií. „I děti na prvním stupni se během jarní krize dozvěděly, že technologie neslouží jen k zábavě. Najednou musely své mobily, tablety a počítače používat prakticky – pro výuku, komunikaci s kamarády i učiteli. Myslím, že to je žádoucí změna,“ uvedla Lenka Eckertová, ředitelka Nadace RSJ.

I tak je ale pro více než třetinu rodičů domácí výuka zátěží. 16 procent dotazovaných rodičů ve výzkumu společnosti Kalibro uvedlo, že vzděláváním tráví s dětmi více než tři hodiny denně. Co jim může pomoct současnou situaci zdárně zvládnout?

  • Dodržujte s dětmi standardní režim. Vstávejte ve stejný čas, snídejte, převlékněte se, vyčistěte si zuby – to platí především pro děti. Na výuku doma tak budou nachystané podobně jako na tu ve škole. Obdobná pravidla pak aplikujte i na večerku.
  • Hýbejte se. Pohyb je důležitý pro vás i děti, totéž platí pro pobyt na čerstvém vzduchu, a tak doporučujeme obojí spojit do jednoho.
  • Dopřejte dětem soukromí. Malý byt se v těchto (tý)dnech může jevit zvlášť malý, i zákoutí vyhrazené pouze školákovi může pak pomoct. Nezapomínejte ani na pracovní prostor, kde se dětem budou úkoly zpracovávat lépe než v pololehu na gauči.
  • Učte se od svých dětí. Nechte je, ať vás naučí básničku, anglická slovíčka nebo dělení se zbytkem. Obohatí to obě zapojené strany.
  • Nahrazujte kroužky. To, že děti nemůžou dvakrát týdně na sportovní trénink nebo hodinu klavíru, neznamená, že musejí skončit u počítače. Místo toho můžou nachystat večeři, něco vyrobit nebo naplánovat společný víkendový výlet.
  • Podporujte samostatnost. Nechte děti nejprve pracovat samotné, tak si osvojí mnohem více dovedností. Až když si nebudou vědět rady, podejte pomocnou ruku.
  • Dávkujte si přiměřenou porci zpravodajství. Děti jsou vnímavé a tíha situace na ně může snadno dolehnout. Mluvte s nimi, sdílejte oboustranné pocity a nezapomínejte neustále hledat nebo vymýšlet věci, na které se těšit.

Článek najdete také na webu https://pozitivni-zpravy.cz/distancni-vyuka-ma-i-sva-pozitiva-prinasime-tipy-jak-ji-zvladnout/?fbclid=IwAR0ZW1uhLjTDhJbigfsu3qzGRmRLgid8-xNjGlQGIKrBT0i9M-UMq0X4lno

krskova@rdmkv.cz | + posts

redaktorka