Domácnost bez knih snad ani neexistuje. Pro spoustu lidí v České republice je čtení tím nejoblíbenějším koníčkem, to se koneckonců dobře ví, že Češi jsou náruživí čtenáři a čtenářky. Co […]

Domácnost bez knih snad ani neexistuje. Pro spoustu lidí v České republice je čtení tím nejoblíbenějším koníčkem, to se koneckonců dobře ví, že Češi jsou náruživí čtenáři a čtenářky. Co ale pak s knihami, které už jejich majitelé neplánují číst znovu a v domácí knihovně jim zabírají místo? Mnohé milovníky knih možná ani nenapadne, že je mohou jednoduše vyměnit za nové příběhy, například prostřednictvím Knihovrátku od Martinusu. Díky němu mohou svou knihovnu pravidelně doplňovat o nové tituly a nemusí se trápit tím, že by na své knihy neměli místo.

Více než 40 % zákazníků knihkupectví Martinus uvádí, že tím nejzásadnějším důvodem, proč knihy posouvají do Knihovrátku, je nedostatek místa v knihovně. Další čtenáře motivuje, že získají prostředky na nové knihy (36 %) a nebo chtějí kousky, které už vlastní, nabídnout dalším čtenářům (15 %). Přes 7 % čtenářů a čtenářek oceňuje ekologický aspekt této služby.

Knihovrátek funguje už přes půl roku a Martinusu se skrze něj podařilo vykoupit už více než 150 tisíc knih. Postup je jednoduchý:

  1. Čtenář na stránce zadá tituly, které by rád přenechal dalším čtenářům a čtenářkám, a hned se dozví, zda a za jakou sumu je Martinus právě vykupuje.
  2. Tyto knihy donese na nejbližší pobočku Zásilkovny, která je odešle na náklady knihkupectví Martinus.
  3. Po přijetí knih na sklad je Martinusáci během pár dní zkontrolují a zákazník obratem získá elektronickou poukázku, kterou může ihned uplatnit při nákupu dalších knih.

Knížky, které někomu leží bez povšimnutí v poličce, jiní shánějí

„Chtěli jsme, aby byl systém výkupu přes Knihovrátek jednoduchý a férový,” vysvětluje Michal Meško, CEO společnosti Martinus. ,,Zákazníci nejvíc oceňují, že se vyhnou pracnému nahazování inzerátů, focení, dohadování se s různými kupci nebo balení a posílání každé knihy zvlášť – o komplikacích s platbou ani nemluvě. Zásilku jednoduše odevzdají v nejbližší pobočce Zásilkovny, která ji na náklady Martinusu pošle do centrálního skladu. Velkou výhodou též je, že nečekají, až se kniha prodá. Svou odměnu ve formě poukázek získají do pár dní po odeslání knih a svou knihovnu si tak mohou rovnou doplnit o nové.”

Knihovrátek průběžně zjišťuje reálný zájem o konkrétní tituly a tomu přizpůsobuje výkupní kritéria. To je zároveň důvodem, proč někdy konkrétní titul v daném momentu nevykupuje. ,,Nechceme, aby se kniha zase jen někam založila, chceme příběhy posunout dalším čtenářům, které potěší. Titul, který momentálně nevykupujeme, však může být za pár týdnů velmi žádaný, a proto ho do výkupu přidáme později,” uzavírá Meško.

Velmi dobrou šanci na odkup mají i knihy, které jsou vyprodané, a zákazníci Martinusu je neúspěšně shánějí. Téměř polovina z knih, které zákazníci prostřednictvím Knihovrátku doteď vyměnili, byly právě vyprodané tituly. Častokrát ve skladu nepobyly déle než 24 hodin a hned si našly nové majitele. Například Rychlé šípy Jaroslava Foglara nebo Dějiny Vietnamu zmizely ze skladu téměř okamžitě po přijetí.

Knihomolům záleží na osudu jejich knih

39 % zákazníků Martinusu uvádí, že má doma knihy s novějším datem vydání, které by chtěli posunout dál. Čtenářům, kteří se rozhodnou udělat si v knihovně místo na nové, záleží na tom, jak skončí jejich staré knížky. ,,Měla jsem doma dvě knihy, které jsem si koupila, ale nesedly mi a nakonec jsem je ani nedočetla. Věděla jsem ale, že jsou kvalitní a že by jiné čtenáře mohly oslovit. Obě jsem poslala do Knihovrátku a dostala jsem poukázku, za kterou jsem mámě koupila dárek k narozeninám,” popisuje svou zkušenost zákaznice Dominika.

,,Celý proces odevzdání knih do Knihovrátku je velmi jednoduchý. Knihy jsem na webu Martinusu přidala do výkupního košíka a označila jejich stav podle toho, zda byly jako nové nebo mírně opotřebované. Po potvrzení objednávky jsem balíček přinesla na pobočku Zásilkovny, nadiktovala jsem kód, který mi přišel e-mailem, a to bylo všechno. Za pár dní mi přišla na e-mail poukázka, která měla ještě vyšší hodnotu, než jsem čekala. Jedna z knih, kterou jsem do výkupu poslala, byla přeřazená do lepšího stavu,” vysvětluje zákaznice Kristína. Knihy, o nichž věděla, že už je nebude číst, se rozhodla vyměnit, aby si v knihovně udělala místo na nové tituly.

Pokud máte doma knihy, které by mohly potěšit někoho dalšího a vám uvolnit místo na nové příběhy, vyměňte je přes Knihovrátek i vy!

+ posts

šéfredaktor