Rozmohl se nám tu takový nešvar. Pod dojmem, jak moc pomáháme přírodě, jak naplňujeme průřezové téma environmentální výchova ve výtvarce, jsme se vrhli na tvorbu z plastového odpadu. Pod rukama dětí vznikají z bývalých petlahví, kelímků od jogurtů, víček a cédéček nejrůznější jakože kreativní skulptury. Děti „nadšeně“ nosí z domovů odpad, přesvědčují rodiče, ať jim alespoň jednou koupí petflašku s vodou, protože ji potřebují do školy, ale že to přece nevadí, vždyť jí vdechnou nový život.
Uznávám, že se opravdu výsledné dílo může povést a vyrobíte s dětmi třeba lustr, který bude ve škole sloužit dalších deset let. Většinou ale vzniká nevkusná a nevzhledá, posléze zaprášená věc, která má jedinou výhodu, můžeme ji celou s klidným srdcem hodit do žlutého kontejneru.
Neměli bychom učit děti, aby se chovaly tak, že petlahev nebudou vlastně ani potřebovat? A víte, že když mají děti do školy nosit barevná víčka, tak takových lahví musí koupit desítky nebo i stovky?
A není vůbec nejlepší tvořit z přírodního materiálu? Myslím, že plastu kolem sebe děti mají dost a dost, sešity v obalech, plastové tašky na všechno, na podlaze linoleum a deska lavice už dávno není z překližky. Nechme je tvořit ze dřeva, slámy, proutí, hlíny, vlny, těsta, kukuřičného šustí, z bavlny, hedvábí a třeba i z papíru. Přírodní materiál hřeje, má duši a je za ním příběh. Vezměte místo plastu do ruky něco z přírody, které se nám ve škole tak moc nedostává.
Nevadí mi strašák na zahradě z cédéček, srážkoměr z petlahve, je to praktické znovupoužití odpadu. Ale když to je jen trochu možné, najděte petlahvím alternativu. Těšil jsem se, až tato móda devadesátých let přejde, ale ony místo toho o výrobě z plastu vychází další a další knížky.
Vyhlaste válku plastům i ve vaší škole, nejen, že je děti do školy nebudou muset nosit, ale ani škola by je nemusela produkovat. Petflašky jsou zlo, jsou zlo jako odpad v přírodě, jsou zlo ve chvíli, když vznikají, když cestují světem jako zbytečný obal na pitnou vodu, a jsou zlo i ve výtvarce.
Martin Kříž – Chaloupky o.p.s.
šéfredaktor