mm,m,m

Borovice, jabloň, lípa. Stromy tak rozdílné a přeci mají něco společného – své lidi. Ty, kteří je obdivují, pečují o ně a vynesli je na stupínek pro vítěze v naší […]
Hlasujete pro strom roku 2022

Borovice, jabloň, lípa. Stromy tak rozdílné a přeci mají něco společného – své lidi. Ty, kteří je obdivují, pečují o ně a vynesli je na stupínek pro vítěze v naší anketě.
Hlasovat pro svého stromového favorita můžete od 20. června do 11. září 2022.

Anketou Strom roku chceme podpořit aktivní lidi v péči o stromy v jejich okolí a představit veřejnosti zajímavé stromy s jejich příběhy.

Nominace do letošní ankety Strom roku, kterých se sešlo 55. Odborná porota z nich vybrala dvanáct nejzajímavějších.

Kdo se dostal do finálové dvanáctky? Hlasujte pro letošní finalisty a podpořte zároveň nové výsadby a ošetření stromů. https://www.stromroku.cz/hlasovani

  • Hrušeň hnilička
  • Javor babyka v Ústí nad Orlicí
  • Sousedská hruška
  • Bratrská lípa v Kunvaldu
  • Lípa osudu
  • Tajemný hradní pán
  • Jinan na Mendlově náměstí
  • Popovská bříza
  • Vorařská lípa
  • Prajzovská hruška
  • Majestátní dub pod Šumnou
  • Bartákova třešeň

Přihlašovat do dalšího ročníku ankety bude opět možné po vyhlášení vítězů ankety Strom roku od 22. září 2022.

Anketou Strom roku chce Nadace Partnerství podpořit aktivní lidi v péči o stromy v jejich okolí a představit veřejnosti zajímavé stromy s jejich příběhy. Jejím generálním partnerem je minerální voda Ondrášovka.

https://www.stromroku.cz/

Na českou anketu Strom roku navazuje od r. 2011 anketa Evropský strom roku, do které se v roce 2022 zapojilo už 16 zemí. Výsadbu a péči o stromy dlouhodobě rozvíjí také grantové programy podporované dárci (např. Zelené oázy).

Iniciativa Sázíme budoucnost  propojuje od r. 2019 všechny, kdo chtějí sázet stromy nebo o ně pečovat. Jejím spoluiniciátorem je Ministerstvo životního prostředí.

Celostátní anketu Strom roku pořádá  od roku 2002. Od té doby jsme obdrželi už celkem 1 608 návrhů stromů a do finále postoupilo 240 stromů. Do hlasování se zapojilo již 736 tisíc lidí, získali jsme přes 3 miliony korun a tento výtěžek putoval na výsadbu a ochranu stromů.

www.nadacepartnerstvi.cz

Článek dostupný z: https://www.adam.cz/hleda-se-strom-roku-2022/

ZÁKLADNÍ PRAVIDLA na mail volnocasuj@rdmkv.cz nám pošlete reportáž z tábora mail musí obsahovat: název běhu letního tábora a jeho termín název organizátora a jeho adresu a IČ reportáž v délce […]
TÁBOROVÁ SOUTĚŽ

ZÁKLADNÍ PRAVIDLA

  • na mail volnocasuj@rdmkv.cz nám pošlete reportáž z tábora
  • mail musí obsahovat:
    • název běhu letního tábora a jeho termín
    • název organizátora a jeho adresu a IČ
    • reportáž v délce 3000 – 3500 znaků ve formátu DOC nebo obdobném
    • 2-3 samostatně vložené fotografie ve formátu JPG
    • jméno autora
  • z každého běhu letního tábora může být do soutěže zaslána pouze jedna reportáž
  • každou zaslanou soutěžní reportáž vložíme na web www.volnocasuj.cz a na facebookovou stránku https://www.facebook.com/volnocasuj
  • ceny získají organizátoři táborů jejichž reportáže získají na uvedené facebookové stránce více “lajků” do 11. 9. 2022 do 20:00 (cenu získají první tři reportáže podle počtu “lajků”)

CENY

  • 1. MÍSTO – 1x poukaz na 5.000,- Kč na nákup vybavení s e-shopu limansport.cz
  • 2. MÍSTO – 1x poukaz na 3.000,- Kč na nákup vybavení s e-shopu limansport.cz
  • 3 MÍSTO – 1x poukaz na 2.000,- Kč na nákup vybavení s e-shopu limansport.cz

Úplná oficiální pravidla najdete zde.

Připravili jsme si pro tebe 5 neprůstřelných argumentů, proč dát letos přednost své vlasti. Šestý, bonusový, důvod ti prozradíme už nyní.  Na české workcampy můžeš vyrazit nejen jako účastník, ale také […]
Proč vyrazit letos na workcamp zrovna po Česku?

Připravili jsme si pro tebe 5 neprůstřelných argumentů, proč dát letos přednost své vlasti. Šestý, bonusový, důvod ti prozradíme už nyní.  Na české workcampy můžeš vyrazit nejen jako účastník, ale také jako campleader. Co to znamená? Že máš skvělou možnost vést mezinárodní skupinku dobrovolníků a zapracovat na svém osobnostním růstu!

Dobrovolnictví nezná hranice, dokáže propojit lidi z celého světa, dá ti možnost poznat zemi tak, jak by se ti to normálně nepodařilo. Silné a jedinečné zážitky, smysluplná práce, parta skvělých lidí, atd. Pokud chceš zažít “ducha” dobrovolnictví a workcampů, nemusíš jezdit nikam daleko.

Možná si říkáš, proč jet na wokrcamp do Čech? Pak mi dovol, abych uvedla pár pádných důvodů.

  1. I na projektech v Česku budeš součástí mezinárodní skupiny dobrovolníků, jako kdekoli jinde na světě, a prožiješ s nimi úžasné a nezapomenutelné zážitky.
  2. Budeš mít možnost podívat se na naší zemi očima ostatních dobrovolníků a zjistíš, jak lidé z různých zemí vnímají naši kulturu, zvyky, stravovací návyky, atd.
    Zároveň můžeš přiblížit naši kulturu a historii lidem z celého světa. Představ si, jaká může být sranda vysvětlovat Dánovi původ Krakonoše a Krkonošských pohádek a pak si společně poslechnout historii vzniku téhle postavy.
  3. Chceš si procvičit angličtinu, ale ještě se necítíš na to vyrazit do zahraničí? Zkus si to „nanečisto” se skvělou mezinárodní skupinkou dobrovolníků v Česku.
  4. Vyzkoušej jedinečnou možnost zažít Česko jinak! Kdy se ti naskytne příležitost bydlet třeba na středověkém hradu, který pomáháš rekonstruovat, upravit ekocentrum v Jizerských horách, nebo se učit ekologickému zemědělství v Českém středohoří? To jsou jen příklady, na výběr máš každý rok přibližně 30 různých projektů.
  5. Nemusíš se bát storna jízdenek nebo letenek, řešit případné karantény, izolace, pojištění a ostatní. Pro organizaci, časovou náročnost a možná i nervy to tedy může být ta jednodušší varianta.

lánek dostupný z : https://www.adam.cz/51-duvodu-proc-vyrazit-na-workcamp-v-cesku/

Určitě jste také jako děti byli někdy na táboře a určitě máte spoustu pěkných zážitků. Vzpomenete si ale také, jestli jste se na tábor těšili? Jak jste se připravovali? Posíláte […]
Jede vaše dítě poprvé na tábor?

Určitě jste také jako děti byli někdy na táboře a určitě máte spoustu pěkných zážitků. Vzpomenete si ale také, jestli jste se na tábor těšili? Jak jste se připravovali?

Posíláte svoje dítě poprvé na tábor, do neznámého prostředí, mezi cizí lidi. Už to je pro dítě dostatečně stresující. I když posíláte na tábor oba sourozence, ten starší bude mít určitě úplně jiné starost než se starat o mladšího bráchu nebo ségru… Nestresujte proto dítě zbytečným strašení o samostatných nočních hlídkách, přísných kontrolách pořádku a přísném režimu. Dítě rozhodně nesmí mít pocit, že jede na tábor za trest nebo proto, že vy jedete na dovolenou a babička zrovna nemá na hlídání čas…

Mluvte s dítětem o příjemných zážitcích z vašich táborů nebo jiných pěkných věcech. Potom se určitě na tábor bude těšit víc.

Pár rad, když posíláte dítě na tábor poprvé:

  • Pečlivě zvažujte typ tábora, na který chcete dítě poslat – chatky, stany, vodácký, puťák… – i to, co uslyšíte od jeho vedoucích.
  • Bude tam mít vaše dítě na táboře další vrstevníky, případně už nějaké kamarády? Vždycky je lépe, když na tábor jedou alespoň dva kamarádi, kteří se znají.
  • Zvažte, jaké fyzické nároky dítě čekají. Nebojí se tmy? Je dostatečně samostatné? Nemá nějaké další problémy? Zkušení vedoucí dovedou mnohé problémy vašeho dítěte vyřešit, musíte o nich ale předem informovat hlavního vedoucích nebo oddílového vedoucího.
  • Opravdu je nutné, abyste se předem seznámili s vedoucími a výborné je, má-li dítě šanci setkat se s budoucími kamarády dřív, než až při odjezdu na tábor. Někteří pořadatelé táborů dělají v červnu setkání s rodiči nebo i víkendové srazy účastníků tábora. Zde máte jedinečnou příležitost poznat kolektiv vedoucích i dětí.
  • Při přípravě vybavení na tábor se řiďte doporučením vedoucího příslušného tábora. Doby, kdy jste na tábory jezdili sami, jsou nejspíš už dávno pryč.
  • Klidně vedoucím prozraďte drobné fígle, které na vaše dítě „platí“. Vedoucí sice nemá na starosti pouze vaše dítě, ale dobrý vedoucí si na vás jistě udělá čas a udělá všechno proto, aby se dítěti na táboře líbilo.
  • Rozhodně nezatajte žádné problémy, například z obavy, že když je „prozradíte“, dítě nebude na tábor přijato. Není nic horšího než tento postup – všechno se dá řešit, ale vedoucí to musí vědět..
  • Pozor na jídlo, kterým vybavíte dítě na cestu – může se za pár hodin v letním vedru zkazit a táborový zdravotník a vedoucí (někdy i nejbližší lékař) si pak lámou hlavu, z čeho vaše dítě hned po příjezdu trpí bolestmi žaludku.
  • Velmi dobré je nechat doma všechny cennější věci (Tablety, mo­bily, MP3  přehrávače…) – vyhnete se tím možnému poškození nebo ztrátě. Na řadě táborů stejně není přístup k elektrice a podobné věci nejsou potřeba…
  • Mobil určitě není potřeba – pokud budete chtít s dítětem mluvit, jistě se můžete domluvit s jeho vedoucím (jeho číslo mít určitě budete) a tem vám rád kontakt zprostředkuje.
  • Posílaní balíčků s jídlem na tábory není nutné. A pochoutky všeho druhu jsou výborným lákadlem pro mravence, vosy, včely, leckdy i hlodavce.
  • Dejte s sebou dítěti na tábor – zvláště těm menším – obálky s nalepenými známkami a nadepsanými adresami.
  • Napište dítěti na tábor. Také reagujte na jeho dopisy či pohledy – pochvalte ho a povzbuďte. Táborník bude také jistě nadšený, pokud mu na tábor napíše babička nebo některý další příbuzný – dejte jim adresu.
  • Nedejte na první či druhý dopis, pohled či mobilní volání: „Mně se tu nelíbí, přijeďte si pro mě..!“ Důvodem bývá nejčastěji jen pobyt v novém prostředí a nezvyk na běžný táborový život nebo nezdar v nějaké hře. Máte-li přesto pochybnosti, spojte se s vedoucím tábora. Po táboře jistě uslyšíte, že všechno bylo super.
  • Nezapomeňte či nezaměňte datum a hodinu příjezdu z tábora . Čekání po příjezdu – jestli rodiče nezapomněli přijít – je nedobrou tečkou za zážitky z tábora a vyvolává v dítěti pocit, že bylo odloženo.

A pokud ještě nemáte tábor vybraný, podívejte se do katalogu www.tabory-vysocina.cz.

Byt Jaroslava Foglara dnes slouží jako rezidence pro spisovatele. Před jeho rekonstrukcí byt nasnímala společnost Google a poskytla data k volné prohlídce zájemcům. Pražská pobočka Sdružení přátel Jaroslava Foglara (SPJF je členem […]
Zasoutěžte si v bytě Jaroslava Foglara

Byt Jaroslava Foglara dnes slouží jako rezidence pro spisovatele. Před jeho rekonstrukcí byt nasnímala společnost Google a poskytla data k volné prohlídce zájemcům. Pražská pobočka Sdružení přátel Jaroslava Foglara (SPJF je členem ČRDM) připravila v tomto prostředí digitálního bytu pátrací hru, která probíhá až do července, do 115. narozenin Jaroslava Foglara. Ze všech účastníků alespoň se 13 správnými odpověďmi bude vylosovaný šťastlivec, který obdrží knihu JF. Další odměny popsány na stránce hry.Celkem 32 předmětů uložil ve svém bytě sám Jaroslav Foglar – Jestřáb. Úkolem je nalezení těchto předmětů a přiřazení k nim předměty, které se v bytě nacházejí nyní, kdy byt využívají zahraniční spisovatelé a překladatelé v rámci grantů Ministerstva kultury.  Je to taková pátračka v bytě s následnou kimovkou (zapamatováním si polohy předmětů) a během pátrání naleznete spoustu dalších zajímavých detailů Jestřábova bytu. Jen samotná prohlídka bytu stojí za návštěvu.

Soutěž trvá až do 6. července 2021.

Zadání soutěže je na https://www.iklubovna.cz/clanky/byt-jaroslava-foglara-br-font-color-red-patracka-a-kimovka-font-3827

Zkus v bytě Jaroslava Foglara najít následující předměty z přiloženého seznamu. Dobře si zapamatuj jejich polohu. Některé najdeš snadno, některé ti dají zabrat.

Dne 2. 2. 2022 ve 2 hodiny odpoledne se na stránkách i-Klubovny  SPJF objevily současné fotografie dnešního bytu a ty ke každému předmětu z původního bytu JF musíš správně přiřadit předmět současný.

ZDE JSOU NOVÉ FOTOGRAFIE BYTU.

Tedy nejdříve PÁTREJ, kde Jaroslav Foglar ty předměty měl uložené. ZAPAMATUJ SI jejich umístění a následně správně PŘIŘAĎ to, co je v bytě dnes.

V bytě, který nám naskenovala společnost Google, najdi tyto předměty:

  • Obálka knihy Hoši od Bobří řeky
  • Jenda – 27 59 515
  • Atlas tramvají
  • Víčka od piva v krabici
  • Zarámované ocenění Pangea
  • Krabice České slovo
  • Přihrádka na oddílový časopis Čigoligo
  • ​Obrázek (fotka) z Kampy
  • Chňapka na hrnce – slepička
  • Kastrůlek na podlaze
  • Plastový kbelík s hadrem
  • Džuveč s tuňákem
  • Vyšívaný polštář od čtenářů
  • Náhradní konzole na záclony
  • Mapa Stínadel od Pavla Čecha (původně v bytě JF nebyla)
  • Talíř ze Švýcarska
  • Kufr
  • Pletená ošatka
  • Cestovní pas
  • Drátěnka na nádobí
  • Zápalky a svíčky
  • Kniha Rady do prázdninového batohu
  • Hezké pohledy od přátel a čtenářů, které si JF vystavil
  • Plácačka na mouchy
  • Jízdní řády
  • Svačinová dóza na potraviny z hliníku
  • Nástěnný švýcarský kalendář
  • Plakát ze Švýcarska „Škoda každé minuty“
  • Náhradní stínidla ke světlům
  • Zarámovaní motýli – dárek z Vánoční nadílky
  • Otvírák na lahve (v pohotovostní poloze 

Tato pátračka začala 23. ledna – v den, kdy zemřel Jaroslav Foglar.  Od 2. února (to bylo  rozloučení s JF) je tu   formulář se současnými obrázky a ty k nim přiřaď předměty, které jsi našel v google nasnímaném původním bytě JF.
Tato pátračka bude otevřena až do 6. července  2022 (kdy uplyne 115. let od narození JF). Tento den v 6 hodin ráno uzavřeme soutěž a vylosujeme ze správných odpovědí 5 šťastných, kteří obdrží foglarovské ceny.
POZOR: i když nedosáhneš plného počtu bodů, nevadí 
– 1 cena bude losována i z těch, kteří dosáhnou alespoň 13 bodů (správně určí 13 předmětů).

Větší cenu obdrží také ten úplně PRVNÍ PÁTRAČ, který po 2. únoru správně přiřadí předměty nového bytu se starými.  Na http://www.iklubovna.cz/clanky/soutez-byt-jaroslava-foglara-br-font-color-red-patracka-a-kimovka-font-3820  najdete odpovědní formulář, který všichni můžete vyplnit, ale jen jeden z vás bude úplně první, a ten obdrží cenu od Skautské nadace Jaroslava Foglara.

Z každého emailu budeme počítat jen tu 1. odpověď, tak si své odpovědi před odesláním POŘÁDNĚ ZKONTROLUJ.

Článek dostupný z: https://www.adam.cz/soutez-byt-jaroslava-foglara-patracka-a-kimovka/

V domovech pro seniory jsou lidé, kteří mají ostatním stále co nabídnout a říci, ale také sizaslouží, aby bylo nabídnuto něco jim. V mateřské škole jsou děti, které umí rozdávatúsměvy, energii, bezprostřednost, radost […]
První mezigenerační ocenění v Třebíči

V domovech pro seniory jsou lidé, kteří mají ostatním stále co nabídnout a říci, ale také si
zaslouží, aby bylo nabídnuto něco jim. V mateřské škole jsou děti, které umí rozdávat
úsměvy, energii, bezprostřednost, radost ze života. A je na nás, neziskové organizaci Mezi
námi, o.p.s., aby se mohly tyto dva zdánlivě vzdálené světy propojovat. Bohužel, ne vždy je
to možné přirozeně, protože vlastní prarodiče mnohdy už buď nejsou, nebo bydlí
daleko. Proto je potřeba trošku pomoci. Například se tak děje v našich partnerských školkách
a domovech pro seniory.

Tuto dosavadní práci a vynaloženou energii oceňujeme a těm nejlepším z nejlepších
školských a seniorských zařízení, zapojených do programu Povídej, udělujeme Značku
Mezigeneračně. Ta oceňuje jejich dosavadní práci a vynaloženou energii v mezigenerační
oblasti, ukazuje, že obě zařízení umožňují svým zaměstnancům se podílet na netradičních
aktivitách, které je obohacují a inspirují. Je důkazem, že právě u nich to mezigeneračně žije,
znamená jejich naprostou prestiž a výjimečnost.

Získání Značky však není jen tak, a proto nám bylo velkou ctí uspořádat první předávání
tohoto mezigeneračního ocenění v Třebíči, a to pro Mateřskou školu Benešova společně
s Charitní pečovatelskou službou a Volnočasovým klubem Archa. Tato skupina je důkazem
toho, že obětavá práce se vždy vyplatí a odměnou nejsou jen široké úsměvy a rozzářené oči.
Předání proběhlo v Komunitním centru Moravia v úterý 17. května 2022 dopoledne. Zahájily
jej děti z mateřské školy a společně s paní učitelkou předvedly krátké vystoupení. Zúčastnili
se též senioři z domovů Charitní pečovatelské služby, zástupci Mezi námi o.p.s., zástupci
Komunitního centra Moravia, pan místostarosta Vladimír Malý a pan radní Jan Burda.

Za odměnu k mezigenerační značce ještě poskytujeme každé skupině za odměnu nějakou
speciální mezigenerační aktivitu. Na toto setkání přijel pan Mgr. Petr Veleta, PhD., taneční
mistr, zakladatel pohybové a taneční metody EXDASE (EXercise and DAnce for SEniors),
kterou používá s úspěchem v praktických lekcích, v mnoha zařízeních dlouhodobé péče pro
seniory a zdravotně postižené, a to v České republice i v zahraničí. Jeho taneční program byl
opravdu inspirující a zábavný pro všechny ze všech věkových kategorií, ještě teď se musím
při vzpomínce upřímně usmívat.

Závěrem snad mohu za všechny jen poděkovat všem zúčastněným. Těm, kteří se
mezigeneračních aktivit účastní pravidelně, těm, kteří teprve začínají i těm, kteří se o této
možnosti dozvěděli úplně poprvé. Gratuluji k ocenění, my jsme ti, kteří si ho váží nejvíce.
Děkujeme, že jste mezi námi!

Jitka Nevrzalová – koordinátorka projektu Povídej a Přečti pro Třebíč, Mezi námi o.p.s. 

Přemýšlivé děti jsou ve škole s úkolem většinou hotovy dříve než jejich spolužáci. Učitel jim pak mnohdy zadává úkoly další. Rodiče také ženou s učivem dopředu a dávají například matematické hádanky, […]
Jak správně pomáhat ve vývoji nadaným dětem, a jak by takový proces měl vypadat ve škole?

Přemýšlivé děti jsou ve škole s úkolem většinou hotovy dříve než jejich spolužáci. Učitel jim pak mnohdy zadává úkoly další. Rodiče také ženou s učivem dopředu a dávají například matematické hádanky, které jsou učivem vyšších ročníků. Proč to nejsou ideální cesty, vysvětluje ředitelka Centra nadání Jitka Fořtíková. 

Rodiče nadaných dětí poměrně často popisují, že jejich děti dostávají při hodinách stejnou práci jako ostatní, jen jí je více. Je to tak správně?

Učitelé často volí jeden ze dvou proudů: „navíc“, nebo „napřed“. Když začnu tím druhým, tak dávají v první třídě dětem cvičebnici z matematiky pro druhý a třetí ročník a dítě se jakoby roluje dopředu. Takový postup může nějakou dobu fungovat, ale nelze to dělat donekonečna. S přechodem na druhý stupeň už nemůže jen vyplňovat cvičení. Už je potřeba hlubší metodika a dítě by se vlastně muselo předučovat, aby to zvládlo. A to není cílem ani z odborného hlediska. Logicky tak v jednu chvíli dojdete k tomu, že dítě musí přeskočit ročník, jít na střední školu dříve, nebo že vystuduje střední školu v šestnácti. Jenže co pak? Takže tato takzvaná akcelerace vzdělávaní není z globálního pohledu brána jako ta nejlepší cesta.

A je tedy ono „navíc“ řešení?

Určitě ne ve smyslu, že když celá třída počítá 2+2, bude nadané dítě počítat 2+2+6. Mnohdy to ještě paní učitelky pochopí tak, že těmto dětem dávají úkoly navíc i domů. To má pak za následek, že jsou děti přetěžované a ztrácejí motivaci k učení. 

Jaký je tedy ten správný postup? 

Je to takzvaný enrichment, tedy obohacování. Dítě dostává něco navíc, ale nezvyšuje se jen počet běžných úkolů, ale jde se více do šířky či hloubky. Důležité je, aby učitelé brali v úvahu zájem daného dítěte. Ony jsou specifické tím, že mají dost neobvyklé zájmy. Už v předškolním nebo raném školním věku mají koníčky, které nejsou v jejich věku běžné, zajímají se o akademické záležitosti. Může to být archeologie, vesmír, astronomie, optika, nebo mají hluboké znalosti o různých živočišných druzích. V těchto oblastech jdou často hodně do hloubky a zajímá je to dlouhodobě. A o tohle se jejich vzdělávání může opřít. 

A co bych zdůraznila? Že obohacování je pozitivní slovo. Mělo by těm dětem dávat příležitost pro to, co je baví, v době, když už se třeba ve škole probírá něco, co ony už dávno vědí. Umožnit jim dělat věci, které je nadchnou a na které se budou těšit. Na všech kurzech jsem vždy říkala učitelům: „Prosím vás, pokud budete dávat žákům úkoly navíc, a oni budou nešťastní, budou se ptát, proč to mají dělat zrovna oni a zbytek třídy ne, pak něco děláte hodně špatně.“ Taková otázka nesmí vůbec vzniknout. Základem enrichmentu je, že dítě ty věci dělat chce. A když nadané dítě takové věci dělat nechce, nemusí. I to je v pořádku.

Můžete dát příklad?

Možností je spousta. Existují na to různé metodologie, například můžu zmínit Josepha Renzulliho, který popisuje triádu obohacování, kdy mohou děti v rámci daného tématu zapojovat vyšší úrovně myšlení a probírané téma rozvíjet úplně jinak. Dělat kreativní úkoly s obsahem, se kterým pracuje i zbytek třídy. To je samozřejmě ideální stav, ale ze strany učitelů vyžaduje chuť do toho jít a notnou dávku praxe. Školy, které se na nadané děti už více specializují, mají obvykle asistenta nebo druhého učitele, který vezme tuto skupinu bokem a dělá s ní věci jinak.

Celý článek najdete na: https://eduzin.cz/wp/2022/05/20/jak-ucit-nadane-deti-hlavne-zadne-ukoly-navic/

Doba se vrací k normálu a tak Chaloupky obnovují činnost Ekoklubu. Ten je určen pro žáky středních škol především z Vysočiny. „Budeme společně vyrážet do jednotlivých chráněných oblastí a lokalit […]
Ekoklub na Chaloupkách znovu frčí

Doba se vrací k normálu a tak Chaloupky obnovují činnost Ekoklubu. Ten je určen pro žáky středních škol především z Vysočiny.

„Budeme společně vyrážet do jednotlivých chráněných oblastí a lokalit po celé republice, zabývat se odbornými projekty, budeme pečovat o přírodu, poznávat vědecké instituce v ČR,“ vyjmenovává aktivity Ekoklubu jeho vedoucí a chaloupecký lektor Tomáš Brabenec a dodává: „Klub je určen pro nadané a nadšené přírodovědce a environmentalisty ze středních škol a posledních ročníků škol základních. Akce, které budeme v rámci ekoklubu pořádat, závisí především na zájmech jeho členů.“

První víkend Ekoklubu Chaloupek se přiblížil již na dohled! Akce proběhne 10. – 12. června v lokalitě národní přírodní památky Hojkovská rašeliniště, která je součástí přírodního parku Čeřínek. Kromě hlavního úkolu, kterým bude hrabání trávy posečené na rašeliništi je připraveno ještě několik doprovodných aktivit, jako účast na noci kostelů a komentované astronomické pozorování v Opatově, pěší výlet po zajímavostech přírodního parku Čeřínek a spousta her a dalších aktivit. Ubytování je zajištěno v sokolovně v obci Dušejov, která je vzdálena 4 km od rašelinišť. Účastnický příspěvek 500,-Kč. Více informací o akci je zde.

Tomáš Brabenec přibližuje i odborné zaměření Ekoklubu: „Naší hlavní náplní budou výjezdy do chráněných lokalit, budeme po odborné stránce spolupracovat se správami CHKO. Na podzim potom připravujeme výpravu do Prahy na Karlovu univerzitu a do Národního muzea. Myslím, že odbornost našich aktivti je zaručena.“

Pokud máte zájem účastnit se akcí ekoklubu, které jsou otevřené všem žákům ve věku 14–18 let (i jejich pedagogům), dejte nám vědět prostřednictvím formuláře na naší stránce https://www.chaloupky.cz/ekoklub/. Samotné členství v Ekolubu nic nestojí. Platí se vždy jen účast na víkendové akci.

Počítače a moderní technologie obecně ho baví už od dětství, snaží se je využívat smysluplně – a ještě to naučit ostatní. Lektor a konzultant Ondřej Neumajer je mimo jiné i […]
Pokud dnešní děti nepoužívají technologie od dětství, je to pro ně handicap, říká odborník na vzdělávání

Počítače a moderní technologie obecně ho baví už od dětství, snaží se je využívat smysluplně – a ještě to naučit ostatní. Lektor a konzultant Ondřej Neumajer je mimo jiné i součástí týmu, který stojí za revizemi vzdělávacích programů, díky nimž by se děti měly učit nejen správně zformátovat nadpisy v dokumentu, ale také účelně využívat mobil v běžném životě.

Co bylo impulsem k tomu, že jste se začal zajímat o počítače?

Můj táta byl výzkumný pracovník, a tak jsem měl doma počítač už před rokem 1989. To tehdy nebylo rozhodně běžné, počítače nebyly ani v mnohých podnicích. Navíc to nebyl počítač ze Západu, jako tehdy bývala různá Atari nebo Siclair, bylo to zařízení slovenské výroby, na němž nebyly žádné hry. Pokud jsem tedy chtěl něco hrát, musel jsem si to naprogramovat. Počítače jsou mi zkrátka blízké, odpovídají mému naturelu. Co jim řeknete, to udělají, neodmlouvají…

Mě tedy počítače často spíš neposlouchají… 

K tomu, aby dělaly, co jim řeknete, je potřeba myslet jako ony. To je právě ono informatické myšlení, které je nejvýznamnější změnou v Rámcovém vzdělávacím programu a které by se děti měly ve škole naučit chápat a dále rozvíjet. Ta změna RVP má v podstatě dvě složky. První já říkám emancipace předmětu Informatika. Dosud měly děti předmět informační a komunikační technologie s dotací jedna hodina na prvním a jedna hodina na druhém stupni, které byly většinou naplněny tím, že se děti učily pracovat s tabulkami, textovými editory a tak podobně. Nově bychom měli mít předmět s obdobnou hodinovou dotací, jako mají například fyzika nebo chemie, a s úplně jinou náplní, která směřuje právě k informatickému myšlení. Poprvé od roku 2005 se vlastně zavádí úplně nový povinný předmět, což s sebou samozřejmě nese kontroverze a stížnosti, ale s tím bylo třeba počítat.

A ta druhá složka změny Rámcového vzdělávacího programu spočívá v čem?

Ta spočívá právě v přesunutí některých částí funkčních dovedností, jako je práce s tabulkami a texty, do jiných předmětů. Když dám příklad, tak zatímco dříve se zeměpis učil s buzolou a papírovou mapou, po revizi by k těmto nástrojům měla přibýt ještě GPS a digitální mapy. Bohužel tyto změny se ještě do RVP dostatečně nepropsaly a čekáme na velké revize, které by se měly odehrávat v příštích letech. Tyto změny by se neměly dotknout pouze učitelů informatiky, ale i učitelů dalších předmětů, protože v matematice by se děti měly učit pracovat s tabulkami, v občanské nauce prezentovat a tak podobně.

V některých školách děti od covidu prezentace dělají, ale mám pocit, že jim nikdo nevysvětlil, jak se to má správně dělat, a zůstalo to tak trochu na rodičích. Na druhou stranu se v mnoha školách prosazují například různí malí roboti…

To je jeden z projevů toho, že se ve škole neurčilo, kdo bude zodpovědný za různé funkční záležitosti. Kdo má děti učit prezentovat? Kdo jim ukáže nejen to, že se mají dívat na své obecenstvo, ale i to, jak obsluhovat PowerPoint, kam kliknout… Do předmětu informatika toto nepatří.

Na revizích pracujeme od roku 2014 a v tomto jsme se zrovna hezky trefili do rozmachu různých malých robotů, kterým se skvěle daří hlavně na prvním stupni a ve školkách. Jsou to chytré hračky, s nimiž si děti rády hrají, ale zároveň se na nich učí i přemýšlet. Jejich velkou výhodou je, že nemají monitory a displeje, na něž bývají hákliví rodiče. Roboti jsou pomůcky, kterých se mohou děti dotýkat, což je v souladu s vývojovou fází mladších školáků, rodičům nevadí, a zejména prvostupňové učitelky to s nimi skvěle umí.

Celý článek dostupný na: https://eduzin.cz/wp/2022/05/11/pravou-revoluci-do-vzdelavani-prinese-virtualni-realita-a-umela-inteligence-rika-odbornik-na-vzdelavani/

„Když se potkávají generace, dějí se zázraky!“ To je motto obecně prospěšné společnosti Mezi námi, která šíří myšlenku mezigeneračního setkávání. V něm se propojují dva světy. Svět seniorů ze seniorských zařízení […]
Workshop dobré praxe mezigenerační spolupráce proběhl v Třebíči

„Když se potkávají generace, dějí se zázraky!“ To je motto obecně prospěšné společnosti Mezi námi, která šíří myšlenku mezigeneračního setkávání. V něm se propojují dva světy. Svět seniorů ze seniorských zařízení a svět dětí z mateřských či základních škol po celé České republice. Podporujeme jejich pravidelné setkávání, pomáháme utvářet jejich prostor pro vzájemnou komunikaci, aktivní sdílení času, energie, zkušeností a vědomostí.

V Třebíči funguje již sedm mezigeneračních skupin, které odvádí vynikající práci, my si jejich úsilí velice vážíme a snažíme se je odměnit. Po nuceném dvouletém čekání jsme se dočkali a mohli pro naše skupiny uspořádat první Workshop dobré praxe, který se uskutečnil 20. dubna 2022 v Komunitním centru Moravia. Proběhlo představení společnosti Mezi námi, o.p.s., zástupkyně Komunitního centra Moravia paní Karasové a všech skupin, které v Třebíči fungují, a jejichž zástupci dorazili v hojném počtu. Během let všichni načerpali spoustu zkušeností, a tak se společně s ostatními pracovníky Mezi námi, škol, školek, samosprávy a seniorských zařízení mohli o ně podělit a sdílet společně radosti i starosti, které tato práce všem přináší. Bylo skvělé se konečně vidět osobně, předat si zážitky, promluvit si i o té smutné covidové době, která všechny poznamenala. I tak ale všechny skupiny fungovaly skvěle a dokázaly sobě i ostatním, že se zaťatými zuby zvládneme vše. Stojí to za to!

Závěrem proběhla volná diskuze všech účastníků a předání osvědčení o absolvování workshopu, který nebyl rozhodně poslední. Každý rok se opět potkáme a třeba si představíme další skupiny, které se k nám připojí. Děkujeme, že jste s námi v Mezi námi.

Autor: Jitka Nevrzalová

KOMenský v KOMiksu
21 června - 0:00 - 30 června - 0:00
Krajská knihovna Vysočiny Žižkova 4344
Havlíčkův Brod, Vysočina Česká republika
Listování: Fake news: od covidu k Ukrajině a zpět
23 června - 17:00
Krajská knihovna Vysočiny Žižkova 4344
Havlíčkův Brod, Vysočina Česká republika
Brain&Breakfast: Jakub Nešetřil
23 června - 8:30 - 17:00
Krajská knihovna Vysočiny Žižkova 4344
Havlíčkův Brod, Vysočina Česká republika

Hlasujete pro strom roku 2022

Borovice, jabloň, lípa. Stromy tak rozdílné a přeci mají něco společného – své lidi. Ty, kteří je obdivují, pečují o ně a vynesli je na stupínek pro vítěze v naší […]

TÁBOROVÁ SOUTĚŽ

ZÁKLADNÍ PRAVIDLA na mail volnocasuj@rdmkv.cz nám pošlete reportáž z tábora mail musí obsahovat: název běhu letního tábora a jeho termín název organizátora a jeho adresu a IČ reportáž v délce […]

Proč vyrazit letos na workcamp zrovna po Česku?

Připravili jsme si pro tebe 5 neprůstřelných argumentů, proč dát letos přednost své vlasti. Šestý, bonusový, důvod ti prozradíme už nyní.  Na české workcampy můžeš vyrazit nejen jako účastník, ale také […]

Jede vaše dítě poprvé na tábor?

Určitě jste také jako děti byli někdy na táboře a určitě máte spoustu pěkných zážitků. Vzpomenete si ale také, jestli jste se na tábor těšili? Jak jste se připravovali? Posíláte […]

Zasoutěžte si v bytě Jaroslava Foglara

Byt Jaroslava Foglara dnes slouží jako rezidence pro spisovatele. Před jeho rekonstrukcí byt nasnímala společnost Google a poskytla data k volné prohlídce zájemcům. Pražská pobočka Sdružení přátel Jaroslava Foglara (SPJF je členem […]

První mezigenerační ocenění v Třebíči

V domovech pro seniory jsou lidé, kteří mají ostatním stále co nabídnout a říci, ale také sizaslouží, aby bylo nabídnuto něco jim. V mateřské škole jsou děti, které umí rozdávatúsměvy, energii, bezprostřednost, radost […]

Jak správně pomáhat ve vývoji nadaným dětem, a jak by takový proces měl vypadat ve škole?

Přemýšlivé děti jsou ve škole s úkolem většinou hotovy dříve než jejich spolužáci. Učitel jim pak mnohdy zadává úkoly další. Rodiče také ženou s učivem dopředu a dávají například matematické hádanky, […]

Ekoklub na Chaloupkách znovu frčí

Doba se vrací k normálu a tak Chaloupky obnovují činnost Ekoklubu. Ten je určen pro žáky středních škol především z Vysočiny. „Budeme společně vyrážet do jednotlivých chráněných oblastí a lokalit […]

Pokud dnešní děti nepoužívají technologie od dětství, je to pro ně handicap, říká odborník na vzdělávání

Počítače a moderní technologie obecně ho baví už od dětství, snaží se je využívat smysluplně – a ještě to naučit ostatní. Lektor a konzultant Ondřej Neumajer je mimo jiné i […]

Workshop dobré praxe mezigenerační spolupráce proběhl v Třebíči

„Když se potkávají generace, dějí se zázraky!“ To je motto obecně prospěšné společnosti Mezi námi, která šíří myšlenku mezigeneračního setkávání. V něm se propojují dva světy. Svět seniorů ze seniorských zařízení […]

[[EventsCalendarLarge]]